تاثیر المپیک در صنعت خرده‌فروشی

تاثیر المپیک در صنعت خرده‌فروشی
تاثیر المپیک در صنعت خرده‌فروشی

 

براساس نظرسنجی Numerator از 10هزار مصرف‌کننده آمریکایی در ماه ژوئیه، تنها 14 درصد به‌طور مشخص تبلیغات المپیک گذشته را به‌خاطر داشته‌اند. دراین‌بین تبلیغات کوکاکولا و همچنین آگهی‌های بازرگانی با حضور مایکل فلپس و سیمون بایلز بیشتر مورداشاره قرار گرفته‌اند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد تنها 13 درصد از مصرف‌کنندگان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر احتمال دارد محصولی را خریداری کنند که توسط یک المپیکی موردعلاقه آنها تایید شده و 51 درصد تحت‌تاثیر چنین تاییدیه‌هایی قرار نگرفته‌اند.

با‌ وجود این، NBCUniversal اعلام کرد 1.2 میلیارد دلار تبلیغات در تلویزیون‌های کابلی و دیجیتال برای شب‌های افتتاحیه و پایانی المپیک و پارالمپیک پاریس فروخته و رکورد بیشترین درآمد تبلیغاتی را که تابه‌حال توسط یک المپیک ایجادشده، پشت‌سر گذاشته است، ازجمله عوامل جلب‌توجه تبلیغ‌کنندگان، شتاب فزاینده ورزش زنان، پخش زنده بازی‌های المپیک و رشد پلتفرم پخش NBCUniversal است. برای اولین‌بار هر رویداد منفرد به‌صورت زنده در Peacock پخش شد که بیش از پنج‌هزار ساعت پوشش زنده کلی را دربرگرفت و به تبلیغ‌کنندگان اجازه داد پیام‌های همسو با ورزش‌های خاص را تنظیم کنند.

 

 

رابرت لامبرچتس، مدیر ارشد استراتژی آژانس خلاق Pereira O'Dell به The Current گفت: «بازی‌های المپیک زمانی تک‌فرهنگی بود. NBC انحصار پخش المپیک را داشت و شما چاره‌ای نداشتید، اما پس‌ازآن، پراکندگی رسانه‌ها، المپیک را بیشتر به یک تورنمنت خاص تبدیل کرده است.»

تحقیقات نیلسن نشان می‌دهد مشارکت‌های ورزشی طولانی‌مدت مانند المپیک می‌تواند سطح آگاهی از یک‌برند را بیشتر کند. پخش بازی‌ها، نکات برجسته رقابت‌ها و دنبال کردن ورزشکاران در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد تعامل، توجه و تبدیل بیشتر شود. پخش تلویزیونی در اولین ساعات برگزاری مسابقات المپیک در هرروز در المپیک تابستانی توکیو، 27 درصد نسبت به المپیک ریو در سال 2016 کاهش داشت.

نظرسنجی Numerator نشان داد 57 درصد از مشتریان برندها در ایالات‌متحده تاحدودی یا بسیار به بازی‌های المپیک تابستانی علاقه‌مند هستند. ژیمناستیک، شنا، دوومیدانی، شیرجه و والیبال، پنج ورزش برترند که به‌طور مداوم در تمام نسل‌ها موردتوجه قرار گرفته‌اند. بازی‌های المپیک پاریس 116 هزار شغل و 9.8 میلیارد یورو ارزش‌افزوده ایجاد کرد. بااین‌حال در مقایسه با تولید ناخالص داخلی فرانسه در همین بازه زمانی، عدد چندان بزرگی نیست.

 

 

گروه کارفور به شریک برتر المپیک و پارالمپیک پاریس 2024 تبدیل شد. برای اولین‌بار یک خرده‌فروش پیشروی مواد غذایی در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان شرکت کرد. این مشارکت شامل تامین مواد غذایی تازه و ارگانیک برای ورزشکاران، ترویج تغذیه پایدار و سلامت بود. ازنظر تاریخی، برگزاری بازی‌های المپیک تاثیر قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی کشورهای میزبان نداشته است. با وجود افزایش هزینه‌های گردشگری و زیرساخت‌ها، افزایش قابل‌توجهی در رشد تولید ناخالص داخلی درطول یا بعد از بازی‌ها نشان داده نشد.

علاوه‌بر این، میزبانی المپیک معمولا به‌دلیل افزایش جمعیت و اقدامات امنیتی، کسب‌وکارهای محلی را مختل می‌کند، به‌عنوان‌مثال پاریس، دورکاری را برای کاهش ازدحام حمل‌ونقل درطول این رویداد ترویج کرد. افزایش گردشگر و هزینه‌های مصرف‌کننده می‌تواند برای خرده‌فروشان، به‌ویژه آنهایی که در نقاط توریستی هستند، مفید باشد. پاریس محدودیت‌های طولانی‌مدت در روز یکشنبه را درطول برگزاری المپیک برداشت. بازاریابی محصولات با موضوع المپیک، مشتریانی را جذب کرد که به‌دنبال سوغات بودند. بااین‌حال بسیاری از بازدیدکنندگان بالقوه به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی یا هزینه‌های بالای پیش‌بینی‌شده از سفر به پاریس منصرف شدند.

بااین‌حال، اختلال در الگوهای خرید منظم، رقابت از سوی کالاهای رسمی المپیک و دردسرهای زنجیره تامین، موانعی را برای خرده‌فروشان به‌وجود آورد، به‌عنوان‌مثال مقامات پاریس از خریداران آنلاین درخواست کردند سفارش‌های مربوط به این رویداد را محدود کنند تا ساعات اوج تردد پیک‌ها در خیابان‌های شلوغ شهر بر ترافیک اضافه نکند. این عوامل برای خرده‌فروشانی بسیار مهمند که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در المپیک و درعین‌حال کاهش هرگونه تاثیر منفی بر فروش و عملیات هستند.

 

 

مشارکت کارفور با المپیک پاریس 2024، تخصص این برند را در خرده‌فروشی فرانسه نشان می‌دهد. ارائه غذای تازه و ارگانیک برای ورزشکاران بر تعهد کارفور به پایداری و محصولات محلی تاکید داشت. این مشارکت، موقعیت کارفور را به‌عنوان یک رهبر در چشم‌انداز خرده‌فروشی فرانسه مستحکم کرد و در غنی‌سازی بازی‌ها و هویت ملی تاثیر گذاشت. المپیک 2024 پاریس، مزایای اقتصادی به‌همراه داشت، اما اندازه دقیق تاثیرات همچنان محل سوال است. اگرچه المپیک می‌توانند گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها را تقویت کنند، تاثیرش بر رشد بلندمدت اقتصادی یا خرده‌فروشی درنهایت محدود است.

 

 

منبع: Kriq.kantarretailiq.com

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , ورزشکاران , کارفور , المپیک , المپیک 2024 , مسابقات المپیک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان