رقابت خرده‌فروشی خلیج فارس با مقاصد خرید برتر جهانی

رقابت خرده‌فروشی خلیج فارس با مقاصد خرید برتر جهانی
رقابت خرده‌فروشی خلیج فارس با مقاصد خرید برتر جهانی

 

 شهرهای واقع در منطقه شورای همکاری خلیج فارس برای رقابت با شهرهایی مانند لندن و نیویورک باید از هزینه‌های خرید ساکنان خودشان بکاهند.

بخش خرده فروشی شورای همکاری خلیج فارس به سرعت در حال رشد و فرصتی برای تبدیل شهرهای بزرگ منطقه‌ای به مقاصد خرید جهانی است. پیش‌بینی می‌شود فروش خرده‌فروشی  این منطقه تا سال 2028 به 300 میلیارد دلار برسد که 37 درصد بیشتر از سال 2022  ارزیابی می‌شود. با حکمرانی مناسب و یک استراتژی 6 مرحله‌ای، شهرهای شورای همکاری خلیج فارس می‌توانند به مقاصد خرید پیشرو بپیوندند، ارزش و شغل ایجاد کنند و کیفیت زندگی را برای ساکنان و گردشگران افزایش دهند.

خرده فروشی سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی و اشتغال در مراکز خرید دارد. به عنوان مثال در 6 مقصد اصلی خرید - دبی، لندن، میلان، نیویورک سیتی، سئول و توکیو- سرانه خرده فروشی قابل توجهی در سال بین 8000 تا 18000 دلار وجود دارد که تا 24 درصد از تولید ناخالص داخلی و 20 درصد از تولید خالص داخلی را شامل می شود.

با این حال، تقاضای قوی خرده فروشی داخلی تضمین نمی‌کند شهرهای شورای همکاری خلیج فارس به مقصد خرید جهانی تبدیل شوند. ساکنان ریاض، جده و دوحه سالانه 3500 تا 5000 دلار به ازای هر نفر برای خرده فروشی خرج می‌کنند و 50 تا 60 درصد از آنها حداقل 2 بار در سال به خرید می‌روند. با توجه به سفرهای خارجی آسان و افزایش تقاضاهای داخلی، خریداران شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تجربه‌های منحصر به فرد خرده‌فروشی در خارج از کشور هستند. برای جلوگیری از افزایش این روند و استفاده از فرصت‌های خرده‌فروشی، شهرهای شورای همکاری خلیج فارس باید با چند معضل اصلی مقابله کنند؛ مسائل عرضه از جمله عرضه محدود برند، زنجیره‌های تامین شکننده، فناوری‌های توسعه نیافته مشتری و مقررات دست و پا گیر. شهرهای شورای همکاری خلیج فارس می‌توانند با رویکردی سیستماتیک بر این دردسرها غلبه کنند. این کار با یک نهاد حاکمیتی شروع می‌شود تا اولویت‌های خرده فروشی شهر را هدایت کند؛ مانند جشنواره‌های دبی و تاسیسات خرده فروشی به رهبری بخش دولتی. این تضمین می‌کند تصمیمات با اهداف کلان، همسو باشد.

 

 

هیات حاکمه، چشم انداز متمایز خرده فروشی شهر را که با هویت، فرهنگ و جاه طلبی‌های آن هماهنگ است، بیان می‌کند. این چشم انداز باید نوع مقصد خرید، مقیاس جاه‌طلبی‌های خرده فروشی شهر، خریداران و معیارهای موفقیت را در خود قرار دهد. یک شهر می تواند 6 ابتکار را برای توسعه بخش خرده فروشی خود داشته باشد.

برنامه ریزان شهری و نهاد حاکمیتی به یک طرح جامع خرده فروشی نیاز دارند. این طرح، کانال‌ها و مارک‌های خرده‌فروشی را به گونه‌ای تعریف و به هم متصل می‌کند که سفرهای خرید منحصربه‌فرد را فراهم و ساده جلوه ‌دهد.

نهاد حاکم موظف است تقویمی از رویدادها ایجاد و مقصد را تبلیغ کند. رویدادها می‌توانند فروش و تبلیغات در سطح شهر باشند؛ مانند فروش جمعه سیاه در شهر نیویورک.

خرده‌فروشان شهر نوآوری‌های تکنولوژیکی را دنبال کنند؛ مانند تسویه‌حساب‌ها آنلاین، واقعیت افزوده و مجازی که تجارب خرید همه‌جانبه را ایجاد می‌کنند.

 

 

نهاد حاکمیتی باید حمایت از خرده فروشان کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهد. این به معنای تسهیل ارتباطات با شتاب دهنده‌های تجاری، توسعه قابلیت‌ها و پشتیبانی از دسترسی به بازار است.

شهرهای شورای همکاری خلیج فارس استعدادهای خرده فروشی را توسعه می‌دهند. خرده‌فروشان شورای همکاری خلیج فارس، از جمله گروه شلهوب و اپراتورهای مراکز خرید مانند ماجدالفطیم در حال حاضر برخی از برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌کنند. شهرها می‌توانند با ایجاد استانداردهای جدید و گرد هم آوردن کارفرمایان به جذب و توسعه استعدادها کمک کنند.

دولت‌ها می‌توانند از ابزارهای سیاست‌گذاری استفاده کنند وزمان وهزینه راه‌اندازی کسب‌وکار را با ساده‌سازی و دیجیتالی کردن فرآیندهای صدور مجوز کاهش دهند. آن‌ها همچنین قادرند انگیزه‌های هدفمندی را برای جذب برندهای بزرگ و انتخاب مقصد خرید در نظر بگیرند.

 

منبع: BLOOMBERG

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , امارات , دبی مال , خلیج فارس , عمان

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان