استراتژی اصلی برند «بورسا» استفاده از پتانسیل مراکز خرید برای توسعه

استراتژی اصلی برند «بورسا» استفاده از پتانسیل مراکز خرید برای توسعه
استراتژی اصلی برند «بورسا» استفاده از پتانسیل مراکز خرید برای توسعه

 

خانه کباب بورسا در سال 2003 در ترکیه تاسیس شد تا بتواند طعم سنتی غذاهای ترکی را به مشتریان خود ارائه دهد. امروزه این برند غذایی با بیش از 160 شعبه در دنیا درحال ارائه خدمات به مشتریان است. زمستان سال 1399 صدودومین شعبه رستوران بورسا در تهران -خیابان فرمانیه- به‌عنوان تنها رستوران زنجیره‌ای بین‌المللی در ایران فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد و اکنون درحال ‌توسعه شعب بیشتر در شهرهای دیگر ایران است. به این بهانه با مدیرعامل این برند زنجیره‌ای در ایران گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

لطفا بیوگرافی کوتاه از خودتان برای مخاطبان‌مان بفرمایید و پیرامون سابقه فعالیت‌تان در این صنعت توضیحاتی برای مخاطبان ارائه دهید.

اسماعیل آقازاده، کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت هستم، ضمن اینکه MBA کارآفرینی گردشگری گاسترونومی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران دارم و از سال 1390 درکنار فعالیت‌های عمرانی و بازرگانی تحت شرکت‌های زیرمجموعه خودمان، در صنعت کافه‌رستوران نیز فعالیت می‌کنم.

 

بورسا اولین رستوران زنجیره‌ای خارجی در ایران است. چه شد که تصمیم گرفتید نمایندگی «Bursa Kebap Evi» را در ایران برعهده بگیرید؟

رستوران بورسا حدود 100 شعبه در نقاط مختلف ترکیه و 60 شعبه در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، انگلیس، امارات، کانادا، عربستان، آذربایجان و... دارد. به‌واسطه پروژه‌ای عمرانی که در ترکیه داشتیم با این برند آشنا شدم و از آنجا ‌که ذائقه ایرانی خیلی به ترکیه نزدیک است و برند بورسا جایگاه پرقدرتی بین برندهای غذایی ترکیه دارد، احساس کردم جای این برند در ایران خالی است، لذا طی مذاکرات و قرارداد صورت‌گرفته توانستیم مستر فرانچایز برند BKE در ایران را برای شرکت توسعه تجارت دنیای شیرین- که شرکت بخش بازرگانی فعالیت‌های مجموعه ما بود- بگیریم.

 

 

برند بورسا درحال‌حاضر دارای چند شعبه است و این شعب در کدام مراکز خرید قرار دارند؟

به غیر از 160 شعبه فعال بورسا در 12 کشور دنیا، درحال‌حاضر هفت شعبه در ایران در مراکز خرید آرتمیس فرمانیه، سانای اندرزگو، گالریا ولنجک، اطلس‌مال نیاوران، کورش‌مال ستاری، هایپراستار باکری و مهرادمال کرج داریم و در مراکز خرید ایران‌مال، پارک‌سنتر اهواز و پین‌پلازای شیراز درحال اجرای دکور هستیم.

 

چرا مراکز خرید را مقصدی مناسب برای توسعه شعب در نظر دارید؟ آیا برنامه‌ای برای توسعه در فضاهای دیگر هم دارید؟

استراتژی اصلی برند در ترکیه، توسعه از طریق مراکز خرید بوده و استفاده از پتانسیل مراکز خرید و تجمیع آن با ظرفیت‌های برند بورسا هم‌افزایی مناسبی جهت معرفی و توسعه برند ایجاد می‌کند، البته توسعه برند در فضاهای خارج از مراکز خرید نیز جزء برنامه‌های آتی ما محسوب می‌شود.

 

مزیت رقابتی بورسا در مقایسه با برندهای مشابه چیست؟

بورسا ضمن ارائه طعم اصیل غذاهای ترکیه در ایران و ایجاد حس‌وحال سفر به ترکیه، کانسپتی متفاوت از رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی در کشور با حفظ کیفیت و طعم یکسان در تمام شعب، با استفاده از زنجیره تامین سرد استاندارد و کنترل کیفیت از طریق بازرسان ترکیه ‌ایفا می‌کند. ضمن اینکه ما اولین رستوران زنجیره‌ای خارجی با حدود 160 شعبه در جهان هستیم که در ایران فعالیت می‌کنیم و این موضوع هم برای میهمانان ما جذاب است.

 

 

درحال‌حاضر چه تعداد نیرو در مجموعه شما مشغول به فعالیتند و فرآیند جذب نیرو در بورسا به چه صورت است؟

بیش از 120 نفر در مجموعه شعب ایران بورسا مشغول به فعالیت هستند و علاقه‌مندان به همکاری با بورسا می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت برند در ایران یا صفحات فضای مجازی ما و طی فرآیند جذب، به تیم بورسا بپیوندند. ضمن اینکه به‌زودی آکادمی BKE ترکیه در ایران توسط مستر فرانچایز ایران راه‌اندازی خواهد شد.

 

از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت‌تان در این صنعت داشته‌اید، مواردی را برای مخاطبان‌مان بیان کنید؟

به نظرم تامین نیروی انسانی حرفه‌ای و عدم همکاری مناسب ادارات و سازمان‌های مرتبط مهم‌ترین چالش‌های این صنعت هستند.

 

 

از چشم‌انداز پنج‌سال آینده بورسا بگویید.

طی پنج‌سال آینده، بورسا مرجع غذای ترکیه‌ای در کل کشور خواهد بود و با تعداد شعب زیاد و با کانسپت‌های متنوع در کل کشور به هموطنان‌مان سرویس خواهد داد.

 

سوال پایانی؛ روش توسعه شعب شما در ایران به‌صورت اعطای فرانچایز است یا خودتان نسبت به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شعب اقدام می‌کنید.

وقتی یک لوکیشن به ما پیشنهاد می‌شود، بعد از بررسی اولیه توسط تیم فنی ایران مستندات جهت تایید مکان به ترکیه ارسال می‌شود و پس از بررسی و اعلام‌نظر و تایید آن توسط واحد ارزیابی برند در ترکیه، نسبت به عقد قرارداد به‌صورت سرمایه‌گذاری کامل توسط مستر فرانچایز ایران یا اعطای حداکثر 75 درصد به‌صورت فرانچایز فرعی اقدام می‌شود.

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , توسعه شعب , رستوران زنجیره ای , سرمایه گذاران , ترکیه , بورسا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان