افزایش پاخور مراکز خرید با راه‌اندازی طبقه تخصصی طلا و جواهر

افزایش پاخور مراکز خرید با راه‌اندازی طبقه تخصصی طلا و جواهر
افزایش پاخور مراکز خرید با راه‌اندازی طبقه تخصصی طلا و جواهر

 

امروزه ایجاد کاربری‌های مختلف از جمله بخش‌های سرگرمی، فودکورت و طلا و جواهر راهکار مناسبی برای ایجاد جذابیت‌ها و مقاصد شهری و افزایش پاخور مراکز خرید محسوب می‌شود و شاهد افزایش کاربری‌های متفاوت در مراکز خرید هستیم در همین راستا طبقات تخصصی طلا و جواهر هم در مراکز خرید روزبه‌روز درحال افزایش هستند و یکی از مهم‌ترین موضوعات حضور تیم بهره‌بردار تخصصی است که در سال‌های اخیر رعایت این استاندارد به‌صورت جدی دنبال می‌شود از این رو با نازنین قریشی فعال حوزه بهره‌برداری از بخش طلا و جواهر در مراکز خرید گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی‌تان برایمان بگویید.

سیده‌نازنین قریشی هستم، دارای دکترای مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس. کارم را در پژوهشگاه نیرو در بخش MIS و سپس در دفتر بازاریابی با رویکرد بازاریابی پروژه‌های پژوهشی، از شرکت‌های تولید و انتقال نیرو آغاز کرده‌ام. مسیر کاری و تحصیلی‌ام تا سال ۹۳ با موضوع منابع انسانی، حسابداری و حسابرسی طی شد. با توجه به علاقه به موضوعات ریتیل و چالش‌های آن در ایران، از سال ۹۳ وارد حوزه مراکز خرید شدم و فعالیتم را در مرکز خرید پالادیوم شروع کردم. با راه‌اندازی و بهره‌برداری مجتمع پالادیوم، درکنار علاقه‌ای که به فضای مرکز خرید داشتم درکنار اتفاق جدیدی که با آن همراه شده بودم، با تلاش فراوان در این مسیر تجربه‌های بسیاری را به‌دست آوردم. راه‌اندازی CRM جامع و کامل در مرکز خرید پالادیوم را به همراه تیمی پرتلاش به انجام رساندم و به‌دنبال استقرار این دپارتمان، باشگاه مشتریان مرکز خرید پالادیوم را در شهریور سال ۹۳ راه‌اندازی کردم و به بهره‌برداری رساندم که در این راه با ایجاد ساختار مناسب و بهره‌گیری از تجربه‌های مشابه در دنیا، نمونه اجرایی و جذاب برای مشتریان و ذی‌نفعان (واحدهای فروشگاهی و خدماتی) به مرحله بهره‌برداری رسید و تاکنون با هدف ایجاد و بهبود تجربه مشتری و وفادارسازی به کار خود ادامه داده است. سپس در مراکز خرید سانا، گالریا، بام‌لند، بندرعباس‌مال، مرکز خرید ساری، مجتمع الماس کریمخان مجتمع تخصصی طلا و جواهر خاورمیانه فعالیت داشته‌ام و درحال‌حاضر در شرکت ثنانور و در بازار طلای تهران فعالیت دارم.

 

 

 

 

چرا بازارها و مراکز تخصصی طلا در سراسر ایران درحال ایجاد و گسترش هستند؟ آینده ‌این بازارها را چگونه می‌بینید؟

بازارهای طلا روزبه‌روز درحال افزایش هستند و در برخی مراکز خرید multibrand‌، تغییرات کاربری و افزایش حضور رسته‌های گوناگون صنف طلا دیده می‌شود. با توجه به بی‌ثباتی اقتصادی در بازارهای پولی و مالی در ایران، مردم نقدینگی‌های خود را به‌سمت خرید طلا می‌برند و به‌دنبال افزایش تقاضا، توسعه این بازار رو به افزایش است. از طرف دیگر با توجه به رشد بازار آنلاین در کالاهای دیگر، کلا کانسپت مراکز خرید به‌سمت حضور برندهای لوکس و کالاهای سرمایه‌ای (طلا جواهر ارز سکه) می‌رود.

امروزه مخاطب خانه‌دار نیز به جهت سرمایه‌گذاری به متقاضیان بازارهای طلا اضافه ‌شده‌اند، کمااینکه در دیجی‌کالا از سال گذشته عرضه طلای آب‌شده شروع ‌شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

درحال‌حاضر سالانه ۱۰ تن طلای شمش در کشور تولید می‌شود. مشابه این تولید در ترکیه سالانه ۱۰۰ تن و در ازبکستان ۱۱۰ تن است و این درحالی است فقط یک مجموعه تولید مس در ایران پنج‌تن تولید می‌کند و این ارقام نشان‌دهنده پتانسیل رشد تولید و صادرات این فلز گرانبهاست.

 

به نظر شما حضور تیم بهره‌بردار متخصص در مراکز خرید تخصصی از چه اهمیتی برخوردار است؟

مهم‌ترین موضوع در ساخت پروژه‌های تجاری و تفریحی، حضور تیم بهره‌بردار از زمان ساخت، می‌باشد که در سال‌های اخیر رعایت این استاندارد به‌صورت یک الزام جدی و شاخص تعیین‌کننده شکل گرفته است. تیم بهره‌بردار مراکز خرید تخصصی طلا، تجربه، علم، مختصات و تخصص‌های ویژه‌ای باید داشته باشد که این موضوع در  تدوین استراتژی‌های مدیریتی از ایجاد تا بهره‌برداری در این مراکز حائز اهمیت می‌باشد. در بسیاری از این مراکز که ابعاد وسیعی دارند میزان طلا، جواهر، ارز و سکه کمتر از بانک مرکزی نمی‌باشد.  لذا موضوع امنیتی در تمام موضوعات مجتمع‌های تخصصی مزبور ابعاد ویژه و متفاوتی دارد. رونق و عمر مراکز خرید تخصصی طلا تابع عوامل متفاوتی از مراکز خرید چند منظوره می‌باشد به‌دلیل عوامل ذکر شده  از زمان ساخت تا حین بهره‌برداری، حضور تیم و افراد متخصص از ضروریات می‌باشد

 

به‌عنوان یک بهره‌بردار به‌خصوص در حوزه تخصصی خودتان نقاط‌ضعف مراکز تجاری کشور را در چه می‌بینید و برای برون‌رفت مراکز خرید از این چالش چه پیشنهاد‌ها و راهکارهایی را دارید؟

 در ایجاد تمامی موضوعات در مرکز خرید، customer side اهمیت بسیاری دارد و این موضوع در اکثر مراکز خرید بسیار کمرنگ است. اثرات این ضعف در مراکز خرید به‌صورت گردش پایین مشتری،‌ گردش و درآمد مالی کم و عدم‌پویایی و قدرت جذب مراکز خرید و درنهایت عمر کوتاه مجتمع‌های تجاری دیده می‌شود. طی چندسال اخیر در برخی مراکز خرید، به کانتر امور مشتریان و نرم‌افزار باشگاه مشتریان اکتفا شده و این درحالی است که پیاده‌سازی این امر در سطح ضعیف، تبلیغ منفی است.

 

 

از چالش‌های پیش روی فعالیت‌تان طی سال‌های اخیر مواردی را بازگو کنید.

درحال‌حاضر تمامی مواردی که می‌تواند در عملکرد تیم بهره‌بردار بسیار موثر باشد و ایجاد چالش کند مسائل بین مالک و تیم بهره‌بردار است که برخی از آنها عبارتند از:

 تفاوت در اهداف و انتظارات

 اختلاف‌نظر در استراتژی‌ها، به‌طورمثال در استراتژی‌های بازاریابی، انتخاب مستاجران و نحوه مدیریت روزمره مرکز خرید

 مسائل مالی

 کیفیت مدیریت و عملکرد

 مشکلات ارتباطی

 موضوعات قراردادی

 نقش‌ها و مسئولیت‌ها

 عوامل خارجی ‌پیش‌بینی‌ناپذیر

 تمامی فواصل و اختلافات در موضوعات فوق تاثیر بسیاری در عملکرد تیم بهره‌بردار دارند.

 

 

از چشم‌انداز پنج‌سال آینده فعالیت‌تان بگویید.

من بر این باورم که با توجه به تغییرات سال‌های اخیر در مراکز خرید در سراسر دنیا و حضور بسترهای فروش آنلاین- که روزبه‌روز نیز قوی‌تر خواهند شد- موضوع مراکز خرید درحال تغییر است. بازارهای سرمایه مانند طلا، جواهر، ارز، سکه و صراف رونق بیشتری خواهند یافت و در آینده‌ای نه‌چندان دور موضوعات جدیدی شکل می‌گیرند. نیازهای افراد از راه خریدوفروش آنلاین پیگیری می‌شوند و در این مسیر برندهای لوکس و بازارهای سرمایه در مراکز خرید باقی می‌مانند. کمااینکه امروزه در اکثر مراکز خرید حضور فروشگاه‌های طلا و جواهر و... رو به رشد هستند. با توجه به علاقه شخصی و تجربه و دانش کسب‌شده از حضور و فعالیت در مراکز خرید درحال‌حاضر به روند بازار طلا علاقه‌مندم و برایم بسیار جذاب است. با تجربه‌ای که در  چندسال اخیر در حوزه تخصصی بازارهای طلا از تولید و آموزش خرده‌فروشی و ایجاد و استقرار بازارهای طلا، جواهر، ارز و سکه به‌دست آورده‌ام، در جایگاه ویژه‌ای در راه‌اندازی، بهره‌برداری و به‌ویژه آموزش در مراکز خرید طلا، جواهر، ارز، سکه و ساعت هستم.

تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , مراکز تجاری , طلا , جواهرات , استراتژی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان