بررسی روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نیمه اول سال ۱۴۰۳

بررسی روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نیمه اول سال ۱۴۰۳
بررسی روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نیمه اول سال ۱۴۰۳

عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ۶ ماه نخست سال به دو محور اصلی تقسیم می‌شود:

هایپرها و فروشگاه‌های تخفیف محور

در بخش فروشگاه‌های تخفیف محور، افق کوروش با افتتاح ۴۱۷ فروشگاه همچنان پیشتاز این بخش از بازار خرده‌فروشی کشور است و سایر برندها نظیر جانبو، سورنا، دیلی مارکت، گندم و … دنباله رو این مسیر هستند و در این رهگذر فروشگاه‌های گندم نیز بیش از ۲۵۰ شعبه جدیدافتتاح کرده اند.

این آمار حاکی از این است که همچنان فروشگاه‌های تخفیف محور جای توسعه دارند و سهم بازارهای محلی و بقالی‌های اسبق را به خود اختصاص می‌دهند. اما در بخش هایپرمارکت‌ها بر اساس الگویی که سال گذشته نیز مشاهده شد فعالیت برندهای بزرگ این بخش بسیار محتاطانه و به دور از هیجانات کاذب است.

حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالا، عدم وجود لوکیشن‌های مناسب برای فروشگاه‌های چند هزار متری، و تورم و توان خرید مردم عواملی هستند که باعث شده است روند این نوع فروشگاه‌ها کندتر و حساب شده‌تر از فروشگاه‌های تخفیف محور باشد. در این بخش بیشترین توسعه مربوط به «فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی» بوده با ۵ شعبه در نیمه نخست سال و پس از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای «فستیوال» با ۴ شعبه قرار دارد. البته وال‌مارکت و هایپر بهشتی در همین دهه اول مهرماه شعب جدیدی را افتتاح کردند و آمار خود را افزایش دادند ولی با توجه به اینکه جدول مربوط به نیمه نخست سال بود در این آمار لحاظ نشده‌اند.

 

 

 

 

حال باید دید برندهای بزرگ و معتبر این بخش یعنی هایپرمی و هایپراستار در نیمه دوم سال چند فروشگاه را افتتاح خواهند کرد؟

البته با توجه با حجم عظیم سرمایه‌گذاری و سایز فروشگاه‌های این دو نام تجاری درخشان صنعت خرده‌فروشی که عموما چند هزار متری هستند احتمالا الگوی توسعه سال‌های پیش تکرار خواهد شد و افتتاحیه‌ها در نیمه دوم سال محقق خواهند شد.

تگها : خرده فروشی , افق کوروش , فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , هایپراستار , هایپرفامیلی , هایپرمی , رفاه , توسعه شعب , شهروند , دیلی مارکت , وال مارکت , فستیوال , ایران ریتیل اواردز , فروشگاه هفت , هایپرمارکت زنجیره ای , هایپرسی , فروشگاه گندم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان