نگاهی به زندگی حرفه‌ای «راتان تاتا»، شخصبت برجسته تجاری دنیا

نگاهی به زندگی حرفه‌ای «راتان تاتا»، شخصبت برجسته تجاری دنیا
نگاهی به زندگی حرفه‌ای «راتان تاتا»، شخصبت برجسته تجاری دنیا

مرگ «راتان تاتا» یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تجاری دنیا، کشور هند را در شوک عظیمی فرو برد.

 این شخصیت برجسته که به خاطر ابتکاراتش در صنعت خرده‌فروشی و ایده‌هایش در زمینه تجارت نمک به «تاتا نمک» در کشورش معروف بود در سن 86 سالگی در بمبئی درگذشت. او مدت‌ها پس از تولد در یک خانواده پارسی در بمبئی در سال 1937، سال 1991 رئیس گروه تجاری«تاتا» شد. این گروه در سال 1868 شکل گرفت و در حوزه‌های مختلف صنعت، فناوری، تجارت و خدمات مالی و انرژی فعالیت می‌کند. با درآمدی بالغ بر صد میلیارد دلار در سال، تاتا ردپای خودش را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا تثبیت کرده و در بیش از 30 شرکت مرتبط در صد کشور دنیا، یک میلیون کارمند دارد. این گروه تاثیرگذار در زندگی مردم هند، برندهای زیر شاخه‌ای مانند تاتاموتورز، تاتا دوو، جگوار،لندرور،پاور، استارباکس و ایر ایندیا دارد.

زندگی حرفه‌ای تاتا

راتان تاتا زندگی حرفه‌ای خودش را در نوجوانی و به ساده‌ترین شکل ممکن شروع کرد. هوش تجاری راتان در خانواده پارسی او زبانزد بود و به همین دلیل خیلی زود راهش را در زمینه تجارت یافت. در سال 1961 پس از ناکامی در ورود به شرکت IBM، «تاتا استایل» را راه‌اندازی کرد و در مدت کوتاهی به موفقیت بزرگی رسید؛ آنچه او را به سمت موفقیت‌های بعدی کشاند. راتا 2 دهه بعد یعنی دقیقا در سال 1981 رئیس گروه تجاری برند تاتا نام گرفت و 2 سال بعد با ابداعاتش در صنعت نمک در هند به «تاتا نمک» مشهور شد.موفقیت‌ها ادامه یافت و تاتا در سال 87 میلادی رهبر «AIR INDIA» و در سال 1991 رئیس گروه تاتا نام گرفت. سال 1999 پیشنهادش برای فروش تاتاموتورز به فورد مورد قبول طرف مقابل قرار نگرفت اما در آغاز هزاره جدید با در دست گرفتن تجارت چای هند از طریق فعالیت در «PADMA BHUSHAN TATA TEA» (هم اکنون این برند دومین برند بزرگ چای در دنیاست) امپراطوری‌اش را گسترش داد.

حضور در صنعت IT

تاتا در سال 2004 اولین شرکت IT در هند با درآمد یک میلیارد دلاری را به وجود آورد. جاه‌طلبی‌های او تمامی نداشت و در سال 2006 در زمینه هوا و فضا به فعالیت پرداخت. او برند «تاتا اسکای» را به راه‌اندازی کرد که یک رهبر در زمینه نجوم و تحقیقات در این زمینه به حساب می‌آید. 2 سال بعد هوش اقتصادی خودش را به رخ کشید و تاتاموتورز را از ورشکستگی نجات داد. همزمان، شعبه جگوار و لندرور را در هند به وجود آورد و در زمینه چای تجارتش را گسترش داد. او در سال 2009،ارزان‌ترین خودرو در هند را تولید و به دست طبقه فرودست جامعه رساند و سال 2010 با اعطای 50 میلیون دلار به مدرسه اقتصاد هاروارد، نامش را در تالار افتخارات این موسسه مشهور ثبت کرد.

 

 

دوران پایانی

 در سال 2012، تاتا طی یک خبر غافلگیرکننده، بازنشستگی خودش را به اطلاع عموم رساند اما عنوان «ریاست» را حفظ کرد. در آن زمان، گروه تاتا تحت ریاست او به درآمد صد میلیارد دلاری رسیده بود و سال 2014 یکی از آخرین یادگارهایش را با ساخت بزرگ‌ترین مرکز IT در تاریخ بمبئی رقم زد. تاتا در سال 2022 باعث شد «AIR INDIA» پس از 69 سال بار دیگر به گروه تاتا بازگردد. سرانجام در پایان این همه خدمات، دست سرنوشت در روزهای رو به پایان سال 2024، وقتی تمام هند از قدرت او سرشار شد، سراغش آمد و جهان تجارت را از یک نام بزرگ دیگر خالی کرد. میراث او در یکی از کشورها و اقتصادهای رو به رشد دنیا، ماندگار شده و نام تاتا تا ابد نه تنها در این کشور بلکه در سراسر دنیا به نیکی و قدرت یاد خواهد شد.

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , تاتا , TATA group , تاتا هند , راتان تاتا , ratan tata , هلدینگ تاتا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان