نگاهی جامع به Chadstone بزرگ‌ترین مرکزخرید نیمکره جنوبی جهان

نگاهی جامع به Chadstone بزرگ‌ترین مرکزخرید نیمکره جنوبی جهان
نگاهی جامع به Chadstone بزرگ‌ترین مرکزخرید نیمکره جنوبی جهان

Chadstone

Melbourne – Australia

 

مرکز خرید Chadstone بیش از ۵۵۰ فروشگاه شیک و 14 انکر در سه‌طبقه دارد که شامل ۳۸ برند لوکس ازجمله Valentino، Louis Vuitton Prad،Tiffany ،Chanel ، Fendi، Dior می‌شود. از نظر غذا و تفریحات متنوع، این مرکز خرید جزء برترین‌هاست. حدود ۸۵ رستوران و غذاخوری لوکس در مجموعه جای گرفته‌اند که می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود از بین آنها انتخاب کنید. مجموعه‌ سینمایی و LEGOLAND ملبورن دیگر بخش‌های Chadstone را تشکیل می‌دهند. درمجموع 130 هزار مترمربع فضای تجاری و 10 هزار واحد پارکینگ از Chadstone فضایی خاص ساخته است. علاوه‌بر این امکان در دسترس بودن این مرکز خرید با وجود دوری نسبی به منطقه تجمع شهری، بسیار موردتوجه قرار دارد. سیستم حمل‌ونقل بسیارقوی باعث شده به‌محض خواست حضور در این مرکز و برداشتن قدم اول در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودتان را در Chadstone ببینید.

 

 

روزهای ابتدایی

 Chadstone سوم اکتبر سال 1960 توسط Myer Emporium افتتاح شد و در حومه‌شهر در ایست مالورن و به‌طور دقیق در جنوب شرق ملبورن قرار دارد. این مرکز خرید در نوع خود قدیمی‌ترین مرکز خرید ایالت ویکتوریاست و با بیش از 500 مغازه و چندین فروشگاه بزرگ، سوپرمارکت، سینما، سالن بولینگ و 186 هزار مترمربع مساحت، بزرگ‌ترین مرکز تجاری در استرالیاست. از سایر قسمت‌های این مرکز تجاری می‌توان به دو برج اداری و دو فودکورت اشاره کرد. Chadstone در شلوغ‌ترین روزهای تجاری خود 68 هزار بازدیدکننده دارد و سالانه حدود 400 هزار گردشگر داخلی و 200 هزار گردشگر را از خارج از کشور جذب می‌کند. میزان فروش بیش از 1.4 میلیارد دلار است و بالاترین گردش مالی در بین تمام مراکز خرید استرالیا را دارد.

 

 نوسازی

مالکان این مرکز خرید به‌دنبال گسترش بیشتر شامل یک هتل 250 اتاقه و 15 هزار مترمربع دفتر اداری بودند تا کل فضا را افزایش دهند. این پروژه 130 میلیون دلاری در اوایل سال 2018 آغاز شد و در اواخر سال 2019 به بهره‌برداری رسید.

 

 

تغییرات عمده

اولین تغییر عمده در دهه‌های 70 و 80 در Chadstone به وجود آمد. فضای مجموعه با سقفی دارای قابلیت نوردهی بالا مجهز شد. در همان دوره یک سالن بولینگ و سالن نمایش هم به بهره‌برداری رسید. در اوایل دهه 80، Myer Emporium مرکز خرید را به گروه Gandel فروخت که از آن زمان تاکنون این مجموعه همراه vicinity center، مرکز خرید مشهور استرالیایی را مدیریت می‌کنند. در سال 1986 مجتمع سینمایی Hoyts8 افتتاح شد. توسعه‌ای چشمگیر در اواخر دهه 80، مساحت قابل اجاره را دوبرابر کرد. بازسازی عمده که در اوایل سال 2007 آغاز شد، تقریبا یک‌چهارم مرکز را تحت‌تاثیر قرار داد. تم‌پارک سرپوشیده Legoland Discovery Center بعدها به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه جدید به بهره‌برداری رسید. Chadstone اولین مرکز خرید در استرالیا با ارزش کل بیش از یک‌میلیارد دلار استرالیاست.

 

 

 

 نقطه عطف

همچنین چندی قبل بزرگ‌ترین مرکز خرید استرالیا با افتتاح یک محوطه تفریحی و غذاخوری جدید 70 میلیون دلاری بزرگ‌تر شد. Chadstone از 10 هزار مترمربع فضای جدید خودش با نام The Social Quarter

رونمایی کرد که شامل 17 خرده‌فروش سرگرمی و غذاست. بخش جدید شامل مرکز بازی، بولینگ، مینی‌گلف و اولین هتل ویکتوریا بود. محوطه جدید به‌گونه‌ای طراحی‌شده که یک زمین‌بازی برای تمام فصول با گزینه‌های غذاخوری و سرگرمی برای هر مناسبت در تمامی ساعات کاری روز در دسترس است.

 

 حمل‌ونقل

Chadstone بیش از 9300 واحد  پارکینگ دارد. بین سال‌های 2002 تا 2011، تردد با اتوبوس از 17 درصد به 12 درصد کاهش یافت، درحالی‌که نسبت کسانی که پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنند از 5 درصد به 3 درصد کاهش پیدا کرده است. سنگینی ترافیک در حوالی‌ ورودی این مرکز خرید به‌شدت زیاد گزارش می‌شود. تراکم ترافیک همچنین بر 14 مسیر اتوبوسی که به مرکز خرید سرویس می‌دهند، تاثیر می‌گذارد. با توجه به قرار داشتن Chadstone در خارج از محوطه شهری ملبورن، جهت راحتی در تردد، اتوبوس‌ها و شاتل‌های رایگان از نقاط مرکزی ملبورن، بازدیدکنندگان را به این مرکز فاخر می‌رسانند. شیوه استفاده از وسایل حمل‌ونقل رایگان، ثبت‌ اطلاعات شخصی در سایت و خرید الکترونیکی و سپس ارائه بلیت به مسئولان حمل‌ونقل است. هنگام ورود به مجموعه یک رمز عبور خاص به شما اختصاص می‌یابد.

 

 

ماجرای جالب نور

فضای این مرکز خرید طوری طراحی‌شده که نیاز به نور غیرطبیعی ندارد. نور به‌شکلی طبیعی به مجموعه می‌تابد و برای روشنایی در روز کافی است. چنین مزیتی، صرفه‌جویی در مصرف برق را درپی دارد و در راستای حفاظت از منابع و توجه به عناصر زیست‌محیطی سالم، یک مثال قابل‌توجه است. غالب بودن نور ویترین‌ها در راهروهای اصلی و فرعی باعث شده با حداقل روشنایی، بیشترین نور ممکن در Chadstone وجود داشته باشد.

 

 عجایبی از دهه‌های گذشته

با گردشی کوتاه در Chadstone از این متحیر می‌شوید که چگونه مرکز خریدی افتتاح‌شده در 6 دهه قبل تا این حد آینده‌نگر بوده و اکثر تمهیدات در نظر گرفته‌شده در روزهای ابتدایی تاسیس هنوز کاربرد دارند. معماری مدرن به‌کاررفته در این مرکز خرید در روزهای تاسیس با گذشت بیش از 6 دهه هنوز جذاب است و مدرن به‌نظر می‌رسد. هرچند به‌شکل طبیعی در گذر زمان، اصلاحاتی در این زمینه انجام شده است.

 

 برندهای بزرگ

 در Chadstone برندها و نام‌های بزرگی وجود دارند که هرکدام‌ برای اعتباربخشی به یک مرکز خرید کافی هستند، برای نمونه david jones

و MYER از بزرگ‌ترین برندهای زنجیره‌ای استرالیا در این مرکز خرید حضور فعالی دارند و در این بین david jones کمی لوکس‌تر به‌نظر می‌رسد. عمومیت این دو برند به‌حدی زیاد است که نه‌تنها در Chadstone بلکه تقریبا هر جایی اسم خرده‌فروشی درمیان باشد، نام‌شان می‌درخشد.

 

 پل ارتباطی

 در ملبورن، سازه‌ای به نام «پل تجاری» وجود دارد. به این معنا که معابری شبیه پل و با ساختار تجاری، پلی بین دو مرکز خرید می‌شوند و درواقع از این طریق، تجارت خرده‌فروشی در ملبورن و سایر شهرهای کشور پهناور استرالیا، رونق بیشتری می‌یابد. مرکز خرید Chadstone هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌وسیله این پل‌های تجاری با همتایانش و درواقع سایر مراکز خرید بزرگ و کوچک ملبورن مرتبط می‌شود. از این مدل تجاری در برخی شهرها و کشورها الگوبرداری شده و رونق تجاری در سطوح کوچک و بزرگ را رقم زده است.

 

 جایگاه ویژه

Chadstone جایگاه ویژه‌ای در قلب ساکنان ملبورن دارد و اکنون به مقصدی جهانی برای خریداران تبدیل شده که با هیچ‌تجربه خرید دیگری در استرالیا قابل‌مقایسه نیست. در این مرکز خرید بیش از هر جای دیگر، امکان خرید به سبک شخصی‌سازی‌شده را دارید و فروشگاه‌ها با آخرین فناوری روز اجازه می‌دهند دقیقا آنچه را به‌عنوان ایده‌آل در ذهن دارید به‌عنوان خرید در دستان خود ببینید. استفاده از ربات در Chadstone عمومیت دارد و در جهت سهولت خرید انجام می‌شود. البته از عوامل انسانی درمجموعه، استفاده لازم برده می‌شود و به‌نظر می‌رسد هدف نهایی Chadstone، ترکیب معقول و منطقی ربات‌ها و نیروی انسانی است. به این معنا که نه از تکنولوژی و خدمات ربات‌ها بی‌بهره و نه از فرط توجه به عوامل تکنولوژیک به نیروی انسانی بی‌توجه بماند و کارکنانش را به‌ورطه بیکاری و اخراج بکشاند.

 

 

 توجه به عناصر زیست‌محیطی

در مرکز خرید Chadstone، همسو با موج فراگیر اخیر، توجه به عناصر زیست‌محیطی و تمهیداتی در زمینه کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی اولویت دارد. استفاده از نور طبیعی به‌جای نورهای مصنوعی که موجب هدررفت بالای برق می‌شود، ازجمله قاعده‌های رعایت‌شده در بزرگ‌ترین مرکز خرید استرالیاست. همچنین بهره‌مندی از انرژی خورشیدی باعث‌شده اتلاف انرژی در حداقل‌ترین حالت ممکن باشد. علاوه‌بر اینها، هریک از فروشگاه‌ها، ملزم به رعایت استانداردهای ارائه‌شده در زمینه پایداری برندها و انرژی سبز هستند، به‌طور مثال استفاده از مواد بازیافتی در تهیه پوشاک در اولویت کار برندهای لباس قرار دارد.

 

 معضل بزرگ و راه‌حل مناسب

در این بین همیشه مشکلی بزرگ این مرکز خرید را تهدید کرده؛ سارقان. اخیرا برای دومین‌بار در 6 ماه گذشته برند جواهرساز «Kandy» مورد دستبرد دزدها قرار گرفته و این اتفاق دست‌اندرکاران و روسای مرکز خرید Chadstone را به فکر درنظر گرفتن تدابیر امنیتی شدیدتری انداخته است. خسارت وارده برآورد نشده، اما گفته می‌شود طبق طرحی مصوب قرار است تمهیداتی جهت اسکن شناسایی افراد در ورودی مجموعه صورت پذیرد. این اسکن با نشان دادن سوابق بازدیدکنندگان، تاریخچه‌ای از آنها را در اختیار روسا و مسئولان امنیتی Chadstone قرار می‌دهد تا از این طریق از ورود افراد دارای سابقه کیفری و سرقت جلوگیری شود. همچنین به‌سرقت رفتن یک ساعت دومیلیون دلاری دوباره نام این مرکز خرید را بر سر زبان‌ها انداخته است. هرچند سارقان دستگیر شده‌اند، همچنان ابهاماتی درباره امنیت مرکز خرید وجود دارد که البته با اتخاذ تمهیدات مورد اشاره مشکل از بین رفته است.

 

 

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , ماهنامه تجارت طلایی , برند , مراکرخرید , شاهرخ کشاورز , استرالیا , chadstone

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان