گفت‌وگو با نسترن بنی جمالی مدیرتوسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی«هایپراستار»

گفت‌وگو با نسترن بنی جمالی مدیرتوسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی«هایپراستار»
گفت‌وگو با نسترن بنی جمالی مدیرتوسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی«هایپراستار»

 

هایپراستار و کمپین‌های موفق حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

امروزه به دوره جدیدی از انتخاب و مصرف آگاهانه وارد شده‌ایم. نقطه‌ای که در آن کیفیت محصول، کالا یا خدمات و محتوا  به تنهایی کافی نیست، بلکه تاثیرگذاری آنها بر محیط ‌زیست و دیگر فاکتورها در زمینه‌های مختلف نیز بسیار مطرح و حیاتی است و علاوه ‌بر آن، این مفهوم به افزایش نرخ بازگشت سرمایه هم منجر می‌شود. زمانی که مشتری، تلاش‌های یک برند را برای ایجاد تاثیرات مثبت زیست محیطی می‌بیند، قطعا اعتماد و اطمینان بیشتری به وجود می‌آید و موجب بالا رفتن میزان وفاداری خواهد شد.با پیشرفت‌هایی که در حوزه ارائه خدمات صورت گرفته و تغییراتی که در نحوه برخورد آنها با جامعه اتفاق افتاده است، ارائه چشم‌اندازی از مسئولیت اجتماعی، بسیار مهم تلقی می‌شود و اگر این فعالیت‌ها مقطعی نباشد و طبق برنامه‌ریزی مدونی پیش برود، جریانی را به راه می اندازد که موجب ارتقای  ارزش‌های غیرمادی و هویت برند می‌شود. از این رو با مدیر توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی هایپراستار گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 لطفا بیوگرافی کوتاهی از خودتان بگویید و پیرامون سابقه فعالیت خود در صنعت خرده‌فروشی توضیحاتی را برای مخاطبان ماهنامه «تجارت‌طلایی» ارائه دهید.

نسترن بنی‌جمالی هستم، کارشناس ارشد MBA از دانشگاه شهیدبهشتی و تحصیلات تکمیلی Fundamental of Sustainability دانشگاه University of Illinois Urbana-Champaign.

 

از شروع همکاری‌تان با هایپراستار برایمان بگویید. درحال‌حاضر در کدام بخش این برند مشغول به‌فعالیت هستید؟

بعد از سال‌ها کار در زمینه بازرگانی، با آخرین سمت مدیر بازرگانی با عنوان مدیر توسعه و سرمایه‌گذاری در سال 2018 به شرکت هایپراستار پیوستم و در سال 2019 بنابر تصمیم مدیرعامل با عنوان مدیر توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت انتخاب شدم و به شکل‌گیری هدفمند این بخش به‌صورت واحدی مجزا در سیستم پرداخته‌ام.

 

 عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی برندها چه تاثیری بر رفتار مصرف‌کننده و مشتریان برند دارد؟

مشتریان امروز تنها به‌دنبال خرید به‌منظور تهیه مایحتاج زندگی خود نیستند، بلکه علاوه‌بر آن به اثرات جانبی انتخاب خود نیز فکر می‌کنند و تمایل دارند خریدشان تاثیر مخربی بر محیط‌زیست، اجتماع و اقتصاد نداشته باشد. این مسئولیت‌پذیری از آنجا ناشی می‌شود که مشتریان از مرحله ارتباط کارکردی (functional) با برندها عبور کرده‌اند و در جست‌وجوی ارتباط معنایی یا عاطفی هستند؛ چراکه استفاده از برند یکی از ابزارهای ابراز خود (self-expression) است که از ویژگی‌های اصلی نسل جدید است. با این رویکرد، مشتریان از برندهایی استفاده می‌کنند که به‌نوعی ارزش‌های فردی و شخصی آنان را هم بازنمایی کند، برای مثال وقتی محیط‌زیست برای آنها اهمیت دارد، سراغ برندهایی می‌روند که حامی محیط‌زیست هستند یا برای کاهش اثر خود بر آن تلاش می‌کنند.

با این توضیحات، هایپراستار به‌عنوان یک‌برند دو رویکرد دارد؛ رویکرد اول به‌دلیل اصل مشتری‌مداری، این است که نیازهای مشتریان را رفع کنیم و همچنین توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی در فعالیت‌های ما پررنگ می‌شود. از سوی دیگر ما خودمان را نسبت به محیط و جامعه‌ای متعهد می‌دانیم که در آن فعالیت می‌کنیم. به همین جهت توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی، یکی از استراتژی‌های اصلی ما در کسب‌وکار است که روی آن تاکید ویژه‌ای داریم.

 هایپراستار در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

هایپراستار از سال 2019 در راستای توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدامات مختلفی انجام داده است، مانند:

 تولید انرژی پاک (راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی خورشیدی استان تهران)

 کاهش ردپای کربن با کاهش مصرف برق

 پخش بیش از 13 تن مواد غذایی در سال گذشته در بین نیازمندان

 جمع‌آوری ضایعات باتری و تهیه دو دست و یک پای پروتز برای افراد نیازمند

 تهیه ساک‌های دوستدار محیط‌زیست درتمامی فروشگاه‌های هایپراستار که توسط زنان سرپرست خانوار تولید می‌شوند این اقدام در جهت کاهش مصرف پلاستیک است.

 استخدام افراد توانخواه

 حمایت از انجمن‌های اوتیسم و سایر ان‌جی‌اوهای حمایت‌رسان

 جمع‌آوری لباس‌های مازاد بالغ‌بر هفت‌تن در سال گذشته و اهدای آنها به افراد نیازمند

 برگزاری جشنواره‌های صنایع‌دستی به‌صورت دوره‌ای در فروشگاه‌های هایپراستار به‌منظور حمایت از هنرمندان این حوزه و اهمیت به این میراث ملی

 تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی در بحران‌های طبیعی مثل سیل، زلزله و...

 تلاش در جهت داشتن دفتر کاری سبز

 کاشت سالانه درخت (242 درخت در جنگل‌های هیرکانی و 4380 درخت در منطقه جازموریان)

 پاکسازی طبیعت و جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی

 آموزش پرسنل با هدف ایجاد آگاهی در رابطه با توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی.

 

 

 از برنامه‌های آتی هایپراستار در جهت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی برایمان بگویید.

توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی از برنامه‌های مهم و استراتژیک سازمان ماست و ما همچنان پرقدرت و متعهدانه به خدمت‌رسانی در این راستا مانند سال‌های گذشته خواهیم پرداخت.

 هدف هایپراستار از برگزاری کمپین‌های عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه پایداری چیست؟

این کمپین‌ها با هدف افزایش آگاهی در جامعه و امکان ایجاد مشارکت در زمینه‌های مختلف را برای مخاطبان عزیزمان فراهم می‌کند.

 

 به ترتیب کدام فعالیت در رتبه بالاتری از جهت ارزش قرار دارد؟

به‌عنوان کسی که پایه‌گذار این واحد در شرکت است، به ‌نظر من تمام پروژه‌ها و کمپین‌ها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند و هرکدام مانند جزئی از یک کل بزرگ‌ترند که ازکنار هم قرار دادن این اجزا به نتیجه بهتر و بزرگ‌تر می‌توان دست‌یافت، اما به‌صورت‌کلی در دوسال اخیر دغدغه من بیشتر  انجام اقدامات پایدار است تا بتوان تاثیرات مثبت را به‌صورت بلندمدت عملی کرد، مانند راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در راستای تولید انرژی پاک و کاهش ردپای کربن. همچنین همواره برای طراحی و اجرای کمپین‌ها، برنامه‌ها و... به‌صورت هدفمند در این راستا درتلاشم، مثل حمایت از برنامه‌های توانمندسازی افراد توانخواه و درنهایت استخدام افراد توانخواهی که آمادگی لازم برای حضور در اجتماع بزرگ‌تر و درنهایت پیوستن به خانواده بزرگ هایپراستار را دارند.

 

طی انجام فعالیت‌ها و کمپین‌ها همواره چالش‌هایی وجود دارد، چه چالش‌هایی در راستای این فعالیت‌ها داشتید؟

ما به‌عنوان اولین خرده‌فروشی در بازار که به توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی خود متعهد است همیشه با چالش‌های اولین اقدامات روبه‌رو بوده‌ایم و هستیم. در حوزه توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی امکان کار و توسعه بسیار زیاد است و این نیازمند همراهی داخلی سازمان، شرکای تجاری، مشتریان و نهادهای بالادستی است. امیدواریم با توجه به افزایش آگاهی و نیاز مخاطب امروزی مسیر هموارتری در سال‌های آتی پیش‌رو داشته باشیم.

 

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , هایپراستار , مسئولیت اجتماعی , استراتژیک , نیروگاه خورشیدی , مارلیک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان