گفت‌وگو با رامین سمیع زاده مدیر عامل شرکت جابار

گفت‌وگو با رامین سمیع زاده مدیر عامل شرکت جابار
گفت‌وگو با رامین سمیع زاده مدیر عامل شرکت جابار

 

حفاظت و نگهداری از مرسولات پستی و سفارش‌های اینترنتی توسط جابار

 

لاکر هوشمند یا همان صندوق پستی هوشمند، در مکان‌های مشخص از جمله مراکز خرید، مراکز تجاری و ... مستقر می‌شود و کارکرد اصلی آن حفاظت و نگهداری از مرسولات پستی و سفارشات فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد. از طریق این خدمات هوشمند پستی، دریافت کالا در زمان و محل دلخواه مشتری، امکان پذیر است.در این شماره با مدیرعامل این مجموعه گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و در مورد تحصیلات و سوابق فعالیت‌های تجاری و بازرگانی خودتان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.

رامیـن سمیـع‌زاده هستم و در چهارم مردادماه 48 در شهر تهران متولد شدم. دیپلم ریاضی فیزیک را در سال 66 از دبیرستان البرز اخذ کردم و همان سال از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه صنعتی‌شریف در رشته مهندسی صنایع گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها شدم. در سال 74  مقطع کارشناسی‌ارشد را در رشته مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه آزاد تهران آغاز کردم و همزمان با دوره‌ لیسانس و فوق‌لیسانس با حضور در شرکت‌های مختلف تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی جذب بازار کار شدم و همان سال 74 شرکت مهندسی نیروان را با ارائه خدمات مشاوره‌ای- اجرایی، در زمینه‌های بهره‌وری، مدیریت کیفیت جامع، برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک، سیستم‌های مدیریت کیفیت و سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت تاسیس کردم. در سال 79 شرکت مهندسی دکوراسیون نیروانا را با رویکردی متفاوت با شرکت‌های حوزه مبلمان و دکوراسیون براساس مفاهیم سینرجی و اصول مدیریت زنجیره تامین و با توسعه مفهوم مهندسی دکوراسیون تاسیس کردم. در سال 91 دوره دکترای مدیریت کسب‌وکار را با موضوع مجتمع‌های چندمنظوره تجاری و نمایشگاهی در دانشگاه لیون فرانسه آغاز کردم و 15 دسامبر 2015 موفق به اخذ درجه دکترا با کسب نمره ممتاز شدم. بلافاصله پس‌ازآن در دوره پست‌دکتری با تحقیق، پژوهش و تدوین مقاله‌ای در زمینه مدل‌های کسب‌وکار مبتنی‌بر ICT در مدیریت کسب‌وکارها و سیستم‌های نمایشگاهی و فروشگاهی (متمرکز و غیرمتمرکز) را در دانشگاه گرونوبل فرانسه آغاز کردم و نهایتا  2 می 2019 به پایان رساندم.

 عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت جابار- لاکر هوشمند  (از سال 1400 تاکنون)

 بنیانگذار و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی دکوراسیون نیروانا (از سال 1379 تاکنون)

 مدیر مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای تجاری ایران‌مال (از سال 1396 تا اردیبهشت 1402)

 عضو هیات‌مدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون (پنج‌دوره متوالی سه‌ساله تاکنون)

 مدیرکل برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه کسب‌وکار هلدینگ ایران‌مال  (از ابتدای سال 1399- تیرماه سال 1400)

 سردبیر دکومان- فصلنامه هنر و فناوری دکوراسیون داخلی و مبلمان (سال دهم- از ابتدای انتشار تاکنون)

 

 اولين‌بار چه زمانی به فكر ایجاد این برند و ارائه ا خدمات افتادید؟

شرکت فاخر کالا نوین گستر پویا (جابار) در 25 آذر 1399 تاسیس و در بهمن‌ سال 1400 نسل اول لاکرهای جابار لانچ و معرفی شد.

 

 

درحال‌حاضر چند نیروی کار در مجموعه شما مشغول‌به‌کار هستند؟

33 نفر به‌طور مستقیم در بخش‌ها و دپارتمان‌های مختلف جابار فعالیت می‌کنند.

 

 خدماتی که ارائه می‌دهید به چه دسته‌هایی تقسیم می‌شوند؟

فعالیت این شرکت در حوزه ارائه خدمات به فعالان پست و لجستیک، تجارت‌الکترونیک و سایر کسب‌وکارها و همچنین عموم مردم است. محصول شرکت جابار، لاکر (Locker) صندوق هوشمند و الکترونيکي است و کارکرد اصلي‌اش دريافت، حفاظت، نگهداري و تحويل هر نوع مرسوله (اعم از اسناد و مدارک، بسته، بار، وسايل شخصي و... در محدوده‌ وزني و ابعادي مشخص) است.

لاکرهای هوشمند جابار پس از جانمایی‌های صورت‌گرفته بر مبنای اصول علمی، حرفه‌ای و نیز Heatmapهای حاصله، در نقاط مختلف شهر، ازجمله مراکز خرید شاخص، شهرنت‌های بانک‌شهر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، دانشگاه‌ها، ترمینال‌ها و... مستقر شده‌اند تا افراد بتوانند به‌راحتی بسته‌های پستی خود را در زمان و مکان موردنظر دریافت کنند.

لاکرهای هوشمند جابار، به فعالان حوزه‌ لجستیک، همچنین شرکت‌های عرضه خدمات پستي (کوريرها) و فروشگاه‌های اینترنتی، در حوزه مدیریت زمان و کاهش هزینه‌های ارسال/ تحويل مرسولات کمک می‌کنند. عمده‌ هزینه‌ها در زنجیره تامین کالا به بخش First Mile  و Last Mile برمی‌گردد که با استفاده از لاکرهای هوشمند، به‌راحتی می‌توان آنها را کنترل کرد.

لاکرهای هوشمند با کارکردی ساده و امکان خدمت‌رسانی در ۲۴ ساعت و هفتروز هفته (براساس ساعات فعالیت قانونی محل استقرار لاکرها) برای انواع کسب‌وکارها و همچنین استفاده شخصی در دسترس است. با استفاده از سامانه اختصاصی جابار «E-Lock» می‌توان مدیریت شبکه لاکرها و مدیریت بسته کاربران آنها را انجام داد.

 

 

همکاری شما با فروشگاه‌های اینترنتی به چه صورت است؟

سامانه جابار بر پایه وب‌سرویس پیاده‌سازی شده است و تمامی شرکت‌هایی که دارای سامانه‌های با زیرساخت وب‌سرویس باشند می‌توانند از طریق API به سامانه جابار متصل شوند، همچنین فروشگاه‌های ووکامرسی می‌توانند از افزونه جابار استفاده کنند.

سامانه E-Lock نرم‌افزاری جامع برای مدیریت شبکه لاکرها و مدیریت سفارش‌هاست. این نرم‌افزار جامع قادر است از طریق ارتباط API‌ با سامانه فعالان پستی و کسب‌وکارهای تجارت‌الکترونیک، گزینه لاکر را به‌عنوان مبدأ یا مقصد یک‌بسته پستی اضافه کند. با رزرو لاکر در زمان و موقعیت جغرافیایی دلخواه از طریق این زیرساخت، فرستنده و گیرنده مرسوله قادر خواهند بود به‌راحتی زمان قبول یا تحویل بسته را مدیریت کنند. به‌واسطه‌ طراحی مبتنی‌بر سرویس این سامانه، انواع درگاه‌های قبول بسته با تکنولوژی‌های متفاوت (مبتنی بر وب یا اپلیکیشن) می‌توانند از خدمات لاکرهای هوشمند جابار بهره‌مند شوند. با توجه به اهمیت حفظ اطلاعات مشتری، فعالان پستی می‌توانند از طریق سرویس‌های عرضه‌شده‌ جابار اقدام به رزرو ‌لاکرها کنند و اطلاعات مرتبط با بارگذاری (Load) و تخلیه (Unload) لاکرها را از سامانه E-Lock دریافت کنند. رمز‌های اختصاصی مرتبط برای فرستنده و گیرنده بسته، از طریق سامانه E-Lock تولیدشده و در اختیار پرسنل فعالان پستی و مشتریان آنها قرار می‌گیرد.

این نرم‌افزار جامع انعطاف‌پذیر، وظیفه مدیریت شبکه لاکرها و سفارش‌ها را از طریق قابلیت‌های زیر ممکن می‌سازد:

 مدیریت کاربران و نقش‌ها

 مدیریت تعرفه‌ها

 مدیریت SLA

 مدیریت هوشمند رزرو

 مدیریت قراردادها

 مدیریت سفارش‌ها

 مدیریت شبکه لاکرهای هوشمند

 مدیریت مناطق جغرافیایی

 مدیریت مالی

 مدیریت اعتبار و کیف پول

 مدیریت پرداخت

 گزارش‌های کاربردی برای شرکت‌های عرضه خدمات پستی.

 

در چه شهرهایی خدمات جابار فعال است؟

استقبال از خدمات شما در کدام بخش بیشتر بوده و در کدام شهرها؟

یکی از ویژگی‌های اصلی لاکرهای هوشمند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش شرکت‌های عرضه خدمات پستی و فروشگاه‌های اینترنتی است که در این راستا با اتصال سامانه‌های مربوطه، عموم مردم از گستردگی شبکه لاکرهای هوشمند جابار به‌عنوان نقاط قبول و تحویل می‌توانند بهره بگیرند. لاکرهای هوشمند جابار برای دسته مستقیم مشتریان (شرکت‌های عرضه خدمات پستی- کوریرها) مزیت‌های رقابتی که دارند این مواردند که افزایش ظرفیت ارسال بسته‌ها، افزایش نقاط دسترسی، مدیریت زمان تحویل بسته‌ها به مشتریان، کاهش چشمگیر مرجوعی بسته‌ها، امکان تجمیع چند مقصد گیرنده در یک ایستگاه لاکر و باعث کاهش هزینه‌های توزیع کوریرها و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود و برای مشتریان (فروشگاه‌های آنلاین)، تجربه بهتری را در سفر مشتریان ایجاد خواهد کرد که قطعا رضایت مشتری را به‌همراه خواهد داشت، به ‌این ‌علت که مشتریان فروشگاه‌های آنلاین محدود به بازه‌های زمانی (پنجره‌های زمانی) هستند که با حضور لاکرهای هوشمند این محدودیت را نخواهند داشت، امنیت اطلاعات مشتریان و راه‌حلی امن برای تحویل سفارش‌ها و افزایش ظرفیت ارسال بسته‌ها و مدیریت زمان توزیع و تحویل بسته‌ها به مشتریان را دربر خواهد داشت.

در آینده خدمات دیگری هم به دسته‌بندی فعالیت‌هایتان اضافه خواهید کرد؟

جابار با سه‌طبقه محصولی Product Category شامل لاکر پستی با برند LockiPost، لاکر هوشمند اختصاصی LockiBox و لاکر غذایی یا فودلاکر با برند LockiFood وارد این صنعت شده که بنابر نیاز بازار هرکدام از طبقات محصول را به فراخور وارد بازار خواهد کرد که تاکنون لاکرهای پستی را وارد بازار کرده و درحال پایلوت عملیاتی و فنی محصول لاکی باکس است.

 

 

در بخش پشتیبانی چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

مرکز تماس جابار با سرشماره 90003132 در خدمت‌رسانی به مشتریان جابار در تایم کاری و غیرکاری و روزهای تعطیل رسمی و پنجشنبه و جمعه فعال است. اگر مشتریان در برداشت مرسوله از لاکرهای جابار با خطایی مواجه شدند با شماره پشتیبانی- که روی مانیتور لاکر هم قابل‌رؤیت است- تماس بگیرند و توسط کارشناسان پشتیبانی راهنمایی ‌شوند. تایم کاری کارشناسان 9 تا 23 است و دونفر در تایم اداری و یکنفر در تایم غیراداری در لاین تماس فعالیت می‌کنند.

 

لطفا پیرامون برنامه‌های آتی جابار برایمان بگویید.

چشم‌انداز شرکت جابار، استقرار 980 لاکر هوشمند در سطح ایران است که 500 لاکر آن مستقر در سطح شهر تهران و 480 لاکر آن مستقر در کلانشهرهای ایران است.

 

به‌عنوان سوال پایانی، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود داشته‌اید، مواردی را برای مخاطبان‌مان بیان کنید.

رشد جمعیت جهانی و توسعه شهر هوشمند و رشد تجارت‌الکترونیک منجر به افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های امن و راحت شده است که وجود لاکر هوشمند در نقاط تحویل یا قبول این مسیر را برای شهر هوشمند میسر و فراهم کرده‌اند، اما با تعدادی چالش نیز روبه‌رو است. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

هزینه بالای تجهیزات و سخت‌افزار: ساخت و تجهیز لاکرهای هوشمند با توجه به نوع بدنه و تجهیزات تکنولوژی موردنیاز آن شامل هزینه‌های گزاف می‌شود.

مسائل امنیتی و نگرانی‌های حریم خصوصی: لاکرهای هوشمند باید امن باشند تا از سرقت یا آسیب رساندن به محتوای آنها جلوگیری شود. این امر مستلزم استفاده از فناوری‌های امنیتی مانند قفل‌های الکترونیکی، بدنه ضخیم و ... است.

توسعه شبکه (امکان دسترسی): لاکرهای هوشمند یک راه‌حل نوین برای خدمت تحویل (بسته‌های پستی و تجارت الکترونیک) برای عموم مردم است که نیل به این مهم با گسترش نقاط دسترسی (توسعه شبکه لاکرها) میسر می‌شود.

محدودیت‌های حاکمیتی: یکی از چالش‌های پیش‌روی توسعه شبکه لاکرهای هوشمند محدودیت‌های حاکمیتی است که به‌عنوان‌مثال امکان استقرار لاکرها در ایستگاه‌های مترو و پمپ‌بنزین‌ها، ایستگاه‌های اتوبوسرانی و... را دچار مشکل کرده که دولت در گسترش توسعه شبکه لاکرهای هوشمند در سراسر ایران قطعا نقش تسهیلگر و حمایتی می‌تواند داشته باشد.

سازگاری (یکپارچگی با سایر سامانه‌ها): لاکرهای هوشمند باید با طیف گسترده‌ای از سامانه‌های شرکت‌های عرضه خدمات پستی و فروشگاه‌های اینترنتی سازگار باشند. این امر مستلزم استفاده از استانداردهای باز و پروتکل‌های ارتباطی است که در این مهم چند راهکار ارائه‌شده که خود مستلزم هزینه بسیار است.

فرهنگ‌سازی: موفقیت صنعت لاکر هوشمند باید توسط مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به‌طور گسترده پذیرفته شود که این امر مستلزم افزایش آگاهی از مزایای لاکرهای هوشمند و ارائه تجربیات مثبت کاربری است که به‌نوبه خود نیازمند به کانال‌های ارتباطی عموم مردم (تبلیغات تلویزیونی و...) است که بنابر بودجه‌های محدود شرکت‌های خصوصی مقدور نیست.

با غلبه بر این چالش‌ها و بهره‌برداری از این روندها، صنعت لاکر هوشمند می‌تواند به رشد و شکوفایی خود ادامه دهد.

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , تجارت الکترونیک , هوشمند سازی , جابار , پست , صندوق پستی , لاکر هوشمند

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان